9 augusti

Äntligen har jag kommit till skott. Jag har länge tänkt starta igång den här bloggen, men det har hittills inte riktigt blivit av.
Så.
Nytt jobb.
Nytt boende.
Nytt land.
Nytt språk.
Nya bekanta.
Nya erfarenheter.
Nytt, nytt, nytt.
Så.
Ny blogg.

Sedan jag lämnade Sverige för snart två veckor sedan så har jag faktiskt hunnit med rätt mycket! Efter att snabbt ha dumpat mina väskor i London drog jag, mor och far norrut till staden Norwich. En riktigt mysig stad - av vissa kallad "Englands största by", vilket kanske får er att förstå vad för slags stad det är. Där hann vi med ganska mycket, bland annat att gå till en anglo-katolsk kyrka, dvs en reformerad kyrka som har mer likheter med katolska kyrkan än vår svenska kyrka. Kul att se något annat, även om det kändes rätt ovant att avsluta gudstjänsten med någon slags variant av Ave Maria.

Efter lite mindre än en vecka for vi tillbaka till London för att flytta in i lägenheten som jag ska bo i medan jag är anställd av All Souls församling som det som nu mera kallas Church Assistant. Dagarna innan mamma och pappa fort tillbaka till Sverige gick i stort sett ut på att fixa grejer som behövdes till lägenheten, typ täcke och kudde och tandkräm och sånt!

Till en början så kändes det rätt vemodigt och ensamt att bo helt ensam i en sån stor stad, jag menar man känner sig rätt liten! Men det hela började kännas bättre när jag träffade Simon, min flatmate, som innan han flyttade in kom hit och dumpade lite grejer, åt lunch med mig och hjälpte mig och min chef Dave att sätta ihop IKEA-möbler. "The kiwi way" (Dave är från Nya Zeeland) - dvs med lim. De håller tydligen längre så...

Så ensamheten gav efter då jag började få folk att hänga med. En kväll blev jag bjuden på middag av min andra chef Dominique och Elizabeth, som under året har jobbat med det jag ska jobba med under det kommande året. Joinade av Maggy, som har samma jobb som Elizabeth, blev det en jättekul kväll, och vi blev klara kring halv två. Kul var att upptäcka att Maggy, som kommer från tyskland, är halvryska så vi utbytte några avancerade fraser på ryska, typ. "de andra förstår inte vad vi säger" och "vill du ha socker"!

Dagen efter drog jag och Maggy Abbey Road, på fyrtioårsjubileet av fotoshooten till omslaget av albumet med samma namn. Efter det gick vi till Queen Mary's Garden i Regents Park, en sjukt stor rosenträdgård. Supernajs! Så när vi kom tillbaka några timmar senare var jag rätt mör i benen, efter vad som blev en sjukt lång promenad.

På kvällen träffade vi ännu en från teamet av Church Assistants, Lizzie, som just flyttat in några trappor upp i samma hus. Simon, som flyttat in samma dag, och jag lagade våran första gemensamma måltid och bjöd Lizzie på fantastiskt god pasta med tomatsås med bönor! ;)

Idag fick vi göra vårt första skift som Church Assistants. Jag, som tillsammans med Melanie och Hannah, tillhörde den lyckliga skara som började 07.15 på morgonen, lyckades såklart försova mig och vaknade med bara 20 minuter att göra mig i ordning och ta mig iväg till kyrkan... Dagens arbetsinsats gick i stort sett ut på att följa efter Elizabeth och lära sig vad som måste göras på söndagarna, först innan mässan på morgonen, och sen runt de två andra gudstjänsterna senare på förmiddagen. Vi fick utföra det eminenta arbetet att dela ut agendor till alla som kom dit, så sjukt mycket folk! Riktigt kul! :)

Klockan fem hade jag bestämt med Hannah att ses vid församligens andra kyrka, St Paul's, för att gå på den spanska kyrkan i Londons gudstjänst. Hannah, är uppväxt i Paraguay och pratar flytande spanska, och jag har ju läst spanska några år i skolan. Eftersom att jag mest pratat ryska de senaste veckorna, och i stort sett ingen spanska de senaste månaderna, så kändest det kul att fara på nåt sånt där! Gudstjänsten var kring en timme och fyrtio minuter lång, så det blev rätt tungt på slutet när man inte hänger med allt för väl i predikan på spanska, men det var en rolig erfarenhet! Jag och Hannah blev dessutom inbjudna till deras ungdomsaktivitet, så jag är peppen på att dra lite spanska nån fler gång! För att fräscha upp språket lite, och efter gudstjänsten och efter att ha pratat lite grand med några så kändes det faktiskt som att jag kom ihåg mer och mer ord som gömt sig nånstans långt bak i huvudet. Fick in ett litet konjunktiv imperfekt, Maria skulle vara stolt över mig! ;)

Så, det var en kort, nja, resumé av vad jag har haft för mig hittills, och jag ska försöka hålla mig aktiv och skriva då och då! Det blev kanske lite styltigt språk idag, men det var så det kom ut när jag skulle skriva det, så: lev mere! Seeyaa, yo.

Kommentarer
Postat av: Pål

Awesome... Ballt namn på kyrkan. Hoppas att allt är bra i London. Vi kommer och hälsar på dig någon, troligtvis sportlov eller påsklov. Skall ut till kågehamnen nu med grabbarna:)

2009-08-10 @ 19:17:59
Postat av: Sanna

Mysigt värre! Härligt att din flatmate är från Nya Zeeland, att fara dit är på min göra-innan-jag-dör-lista! Fortsätt att ha så roligt och flörta på med tjejerna! ;)

2009-08-10 @ 19:48:29
URL: http://sannagoesparis.blogg.se/
Postat av: Ivan

Allt det där lät skitkul! Du, bäst att det finns plats i din lägenhet, för jag och Pål ska såååååå crasha plejset till hösten. Hoppas vi.

Harebra tills dess!

2009-08-10 @ 23:39:01
Postat av: Sanna

Jag kräver uppdatering oftare!

2009-08-17 @ 15:10:56
URL: http://sannagoesparis.blogg.se/
Postat av: Siri

Lycka till i storstan, koett! Det låter riktigt kul, det här.

2009-08-23 @ 13:27:42
URL: http://whataboutcharlie.blogg.se/
Postat av: Anna

Förstår att det är mycket nu, men jag håller med Sanna: MER uppdatering :D

2009-08-23 @ 22:46:48
URL: http://aliblyerts.blogg.se/
Postat av: Anna

Föresten, snygg header ;)

2009-08-23 @ 22:47:08
URL: http://aliblyerts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0